Hírek : Járatritkítás, vonalbezárás |
Járatritkítás, vonalbezárás
Airfot & Hugh 2014.12.10. 21:13
Lassan három éve annak, hogy közzétettük, 2012. márciusában azt a cikket, melyben összegyűjtöttük az akkori járatritkításokat, melyek nagy része ugyanazon év áprilisában be is következett.
Ma ismét hasonló dolgot kell megosztanunk kedves olvasóinkkal.
Mint, ahogy a Regionalbahn blog írja, a Nemzeti "Fejlesztési" Minisztérium, a Közlekedéstudományi Intézet, valamint a MÁV-START néhány vezetőjének tervei alapján a fővonalakról a vonatok 4%-át vennék ki a menetrendből, valamint ismét több vasútvonalat fenyeget bezárás, az ország minden pontján.
Vegyük sorra először a városunkat érintő járatritkításokat.
Orosháza legfontosabb vasútvonala a 135-ös számú, Szeged-Békéscsaba közötti összeköttetés. Ismeretes, a vonalon már több, mint egy éve ütemes -órás- menetrendet vezettek be. Költségmegtakarítás néven az 17714. számú (Szeged: 14:21 - Orosháza: 15:29-15:31 - Békéscsaba: 16:10-16:18 - Gyula: 16:31), valamint az 17721. számú (Gyula: 17:28 - Békéscsaba: 17:41-17:47 - Orosháza: 18:26-18:32 - Szeged: 19:40) vonatok Békéscsaba és Gyula állomások között csak iskolai tanítási napokon, valamint vasárnaponként közlekedne. E vonatpár mellett csak hétvégén közlekedne a 7702 (Szeged: 08:21 - Orosháza: 09:29-09:31 - Békéscsaba: 10:10), 7707 (Békéscsaba: 08:47 - Orosháza: 09:26-09:32 - Szeged: 10:40), 7712 (Szeged: 10:21 - Orosháza: 11:29-11:31 - Békéscsaba: 12:10), 7717 (Békéscsaba: 10:47 - Orosháza: 11:26-11:32 - Szeged: 12:40) sz. vonatok.
A téli, új menetrend hamarosan megcsonkítva fog árválkodni...
Csak hétköznap pedig a 7704. számú (Szeged: 12:21 - Orosháza: 13:29-13:31 - Békéscsaba: 14:10) és a 7705. számú (Békéscsaba: 12:47 - Orosháza: 13:26-13:32 - Szeged: 14:40) vonatok közlekednének.
A Mezőtúr-Mezőhegyes vonalról egyelőre nincs információnk.
A Budapest felé utazók két lehetőségét nézzük. Az első ilyen a békéscsabai útirány.
A tervezet szerint az alábbi járatokat törölnék a menetrendből.
Budapest-Keleti pu. - Újszász - Szolnok - Békéscsaba - Lőkösháza
7400. sz. gyorsvonat (Keleti: 06:10 - Mezőtúr: 08:03-08:04 - Békéscsaba: 08:43-08:45 - Lőkösháza: 09:10)
7402. sz. gyorsvonat (Keleti: 08:10 - Mezőtúr: 10:03-10:04 - Békéscsaba: 10:43-10:45 - Lőkösháza: 11:10)
7404. sz. gyorsvonat (Keleti: 10:10 - Mezőtúr: 12:03-12:04 - Békéscsaba: 12:43-12:45 - Lőkösháza: 13:10)
7406. sz. gyorsvonat (Keleti: 16:10 - Mezőtúr: 18:03-18:04 - Békéscsaba: 18:43-18:45 - Lőkösháza: 19:10)
Lőkösháza - Békéscsaba - Szolnok - Újszász - Budapest-Keleti pu.
7403. sz. gyorsvonat (Lőkösháza: 13:50 - Békéscsaba: 14:12-14:17 - Mezőtúr: 14:56-14:57 - Keleti: 16:50)
7405. sz. gyorsvonat (Lőkösháza: 11:50 - Békéscsaba: 12:12-12:17 - Mezőtúr: 12:56-12:57 - Keleti: 14:50)
7407. sz. gyorsvonat (Lőkösháza: 09:50 - Békéscsaba: 10:12-10:17 - Mezőtúr: 10:56-10:57 - Keleti: 12:50)
7409. sz. gyorsvonat (Lőkösháza: 07:50 - Békéscsaba: 08:12-08:17 - Mezőtúr: 08:56-08:57 - Keleti: 10:50)
Hétvégén a megszüntetett vonatok helyett mentesítő járatok közlekednének.
Péntekenként a főváros felől két vonat, míg vasárnaponként a főváros felé egy vonat lenne, gyakorlatilag "vonatpótló vonatként".
A Szegeden keresztül Budapestre utazókat kevésbé érinti a járatritkítás, habár a pesti vonatok közül csak 1 pár "szűnik" meg, mégis pikáns a járatválasztás.
A nappal közlekedő IC-ket nem érinti a változás
A december 15-én életbelépő menetrendbe helyezték el a két "új" esti vonatot, InterCity-t. Az IC 728 (Nyugati: 20:53 - Szeged: 23:17), valamint az IC 721-es (Szeged: 20:45 - Nyugati: 23:10) számú vonatok, mint InterCity újdonságnak számítanak, hiszen eddig ezek gyorsvonatok voltak, azonban úgy látszik, hogy gyorsan meg akar tőlük szabadulni a vezetés. A két InterCity vonat csak vasárnaponként közlekedne.
E mellett a Szeged és Kiskunfélegyháza között lévő személyvonatok közül kettő vonat kerülne ki a menetrendből.
Környékünkön szeretnék bezárni a Mezőhegyes-Újszeged vasútvonalat. A jelenlegi kettő vonatpár helyett, december 15-től 3x2, azaz hat vonat lenne, de gyorsan elvetnék mindet a vonalszakasz bezárásával.
A "csattanó" a végére maradt, mint egy jól megírt novellában szokás. Minden eddigi vonalbezárás tervezésénél felkerült a lapra a Szentes-Orosháza vasútvonal. Így történt ez most is.
A január 6-án 109. életévét töltő vasútvonal ismét a kivégzésére "zakatol". A kérdés, hogy a "megoldás" milyen végkimenetelű lesz.
Ismét megmenekül-e a napi két vonatpárral "ékeskedő" vicinális vagy szépen lassan eltűnik a süllyesztőben...
|