Hírek : Elégedettek az utasok? |
Elégedettek az utasok?
Airfot 2014.11.10. 10:13
Közel 100 ember töltötte ki a múlt hónapban publikált utas-elégedettségi kérdőívünket, melyet tegnap este 10 órakor zártunk le. Az alábbi eredmények születtek…
A kérdőívet legtöbben a fiatalabbak töltötték ki, így az sem meglepő, hogy a kitöltők 54%-a használja munkahely, illetve iskola megközelítésére a vasutat.
Szintén előre kalkulálható volt az is, hogy a kitöltők fele orosházi vonatkozású, ennek eredményeként a személyvonattal utazók voltak többségben.
Nagyjából idáig tartott az általános információkról szóló rész. Az alábbiakban kördiagramokon ábrázoltuk az adott kérdések eredményeit, vagy inkább –idézőjelben – „eredményeit”.
A vasúti személyzet egy erős „négyes” értékelést kapott, mely a két évvel ezelőtti eredményhez képest egyértelműen javuló tendenciát mutat. Ezúton is gratulálunk a kitöltők nevében a dolgozóknak!
Az utazási árakat, ahogy az alábbi diagram is mutatja, többen elfogadják.
Viszonyításképpen az előző kérdőívben is hasonló eredménnyel zárult ez a kérdés. Az eredményhez hozzáfűzhető, hogy 2013. május 15-én bevezették a gyorsvonati pótjegyet.
Az utasbiztonság kérdése a balesetektől a terrorcselekményekig, széles körű skálán értelmezhető. A Központi Statisztikai Hivatal 2012-es beszámolójából kiderül, hogy a fent említett évben 152 vasúti baleset történt, melynek következtében 72 ember vesztette életét, köztük egy vasutas és három utas. 2013-as statisztikát nem találtunk, így a Közlekedésbiztonsági Szervezet oldaláról tájékozódtunk. Tavaly több, mint 160 halálos kimenetelű vasút baleset történt. Az adatok mellett nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy a halálos balesetek közel kétharmada öngyilkosságból ered.
A közlekedő vonatok száma mindig mérvadó. Érdekes, hogy csak egy hajszálnyival jobb eredményt kaptunk, mint 2013 első napjaiban, pedig 2012 első félévében több járatot megszüntettek, ebben az évben pedig órás ütemben indították a vonatokat Szeged és Békéscsaba között. Talán az utóbbin mutatkozik meg a lent látható 36-, illetve 23 százalék.
Sarkaltos témák közé tartozik a fűtés-hűtés, valamint a tisztaság, mind a vonatokon, mind az állomásokon, várótermekben.
Mint, ahogy az alábbi kördiagram is mutatja, nagyon megoszlik a válaszok aránya a vasúti kocsik fűtésével, illetve hűtésével kapcsolatban. Ennek ellenére az előző felméréshez képest javult a szolgáltatás.
A tisztaság mindig is fontos volt és lesz is. Az eredmények itt is javuló tendenciát mutatnak az előző kérdőívhez képest.
(Archív fotó: Valentényi Ádám)
A mellékhelyiségek tisztasága sajnos nem a vasúttársaságunk erőssége, ennek ellenére jogosan merül fel a kérdés, hogy ki felel azért, ahogyan kinéznek a toalettek.
Két évvel ezelőtt a válaszadók több, mint fele tartotta elviselhetetlennek a helyzetet, de ha a lenti diagramra nézünk, akkor bebizonyosodik, hogy bizony – ha nem is sokat,de – „jobb” lett a szolgáltatás minősége.
Az utazás velejárója a várakozás. Ezért cserébe a várótermek „szolgáltatásait” várjuk. Az egyik – és talán a legfontosabb – a téli fűtés. Az eredményeken látszik, hogy a válaszadók fele aránylag elégedett a várótermek klímájával. Ez a 2013-as felméréshez képest (50% - kettes „osztályzat”) javulást mutat.
A várótermek fontos része még a tisztaság. Ahogy a lenti grafikán látszik, az eredmény a középmezőnyben jár. Ennek ellenére az előző felméréshez képest meglepően, közel 20%-kal jobb.
Tájékoztatás nélkül szinte lehetetlen, elképzelhetetlen az utazás. A pályafelújítások, vágányzárak tájékoztatása egész jól működik, viszont a késések miatti informáláson még van mit javítani. 2013 elejéhez képest a fejlődés már megtörtént, legalábbis a két eredmény összehasonlításakor ez látszik.
A vonatok pontossága az utasok körében mindig is a legfontosabb szempontok közé tartozott. A késéseket rengeteg körülmény befolyásolhatja (pl. kábellopás, kábelvágás, baleset, szélsőséges időjárás, stb.). Az eltérés a két felmérés között nem sok.
(2013-as eredmény)
Az idei évben néhány új kérdéssel egészítettük ki a felmérést. Ilyen volt például az új járművek beszerzésének mennyisége. Mint ismeretes a MÁV-Start folyamatosan bővíti motorvonat-állományát, érkeznek az új Flirt motorvonatok. Friss információ, hogy az állami vasúttársaság 6+15 db. új motorvonat beszerzésére kapott engedélyt az elmúlt héten.
Sajnos az orosháziakat egyelőre nem érinti az új járművek érkezése, hiszen a vasúttársaság elsősorban a budapesti, elővárosi közlekedést újítja meg.
Új kérdésként szerepelt a vasúti pálya minősége. Az „átlagos” ezt úgy méri le, hogy „Mennyire pattog-ugrál-zakatol a vonat?”
Szerencsénkre elég sok vonali felújítás történik körzetünkben, ami mellesleg rá is fér a környékbeli vasútvonalakra.
Harmadik kérdésünk a fejlesztésekkel kapcsolatos. Napjainkban több vasútvonalat, vasútállomást újítanak fel. Ide tartozik Békéscsaba vasútállomás teljes felújítása, valamint a Lőkösháza-Budapest vonal teljes felújítása. A napokban közöltük, hogy akadálymentesítették az átjárókat a vasútállomásunk 1-4. vágányai között.
A kötött kérdések sorozata véget ért, ám a legérdekesebb rész mindig a válaszolók véleménye volt.
Felmerül többek között az Orosháza-Mezőtúr vonal felújítása, ami érdekes, hiszen ez az egyik legjobb állapotban lévő mellékvonal a környékünkön.
Vélemények között volt az új vonatok közlekedtetése vidéken, valamint a gyorsvonati-, és az InterCity pótjegy megszüntetése is.
A tisztaság, a pontosság és a tájékoztatás kérdése mindig megjelenik, így történt ez most is.
„Az utastájékoztatás körének szélesítése érdekében érdemesnek találnám, ha a vasútvonalak mentén fekvő települések helyi hírlapjaiban(amennyiben van) megjelennének a vonalukra vonatkozó aktuális vágányzári menetrendek és módosítások, valamint a hozzájuk kapcsolódó utazási feltételek.”
- A felvetésre válaszolva: Mi ezeket az információkat mindig próbáljuk közzé tenni és szerencsére a helyi média is a lehetőségeihez mértan.
A peronok állapotát többen sérelmezték, több állomáson balesetveszélyes állapotban vannak, felújításra szorulnak.
Több kitöltő hiányolta az utazás közbeni utastájékoztatást(kijelző,stb.)
A sor itt még nem érne véget, hosszasan lehetne sorolni az utasok visszajelzéseit.
Összességében megállapítható, hogy elég sok helyen történt – jóirányú – változás.
Minden kitöltőnek köszönjük a hozzájárulását a fenti eredményekhez!
|