Hírek : Vasút az emberek mindennapjaiban |
Vasút az emberek mindennapjaiban
Airfot 2013.04.26. 22:19
Mint tudjuk (és sajnos sokan nem) a vasút VESZÉLYES ÜZEM, ezért fokozottan élet-, és balesetveszélyes minden olyan cselekedet, melyet a hétköznapi ember talán észre sem vesz. Összegyűjtöttünk néhány hasonló esetet, melyet próbálunk minél több helyen megjelentetni, ugyanis a vasút területe nem "vidámpark".
Az első és mondhatjuk, hogy a legelterjedtebb szabálytalan átkelési módszer, az ún. "Még nem látom a vonatot, meg sietek és átmegyek a piroson." módszer. Sajnos ebből látszik, hogy mind a gyalogosok, kerékpárosok mennyire nem ismerik a KRESZ azon szabályát, mely a vasúti átjáróban való közlekedést szabályozza. A vasúton ezen belül a legismertebb, az, hogy a vasúti átjáró előtt meg kell állni, ha a teljes sorompót kiegészítő fényjelző berendezés, illetőleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad. A büntetés egyébként maximálisan 60.000 magyar forint.
A kép jobb alsó sarkában, már a félsorompó is lent van, de mi azért sietünk, ugye?
A végén ez is lehet a figyelmetlen átkelésből (Forrás: www.szabolcsvonulas.hu)
Orosházán (de nem csak feltétlenül itt) a másik átkelési a módszer, a -vasúti átjáró távolságára hivatkozva- a síneken keresztbe sétálunk át.
Néhány orosházi példa után egy kisebb történetet írok le.
Mint látni sok-sok módszere, mondhatjuk "technikája" van az átkelésnek. Van aki teljes nyugodtsággal átsétál, de van, aki inkább nagyobb léptekkel, haladósabban lépdeli át a vágányokat.
Az utolsó képen látható három, 15-16 éves srác története a következő: A zöld felsős -megérkezésünkkor- már az utolsó vágány környékén botorkált, telefonnal a fülén. A másik két barátja indult el a vasút irányába, ám ekkor megjelent egy járőröző rendőrautó. A két srácot odahívták, valószínűleg azt mondhatták nekik, hogy az átjáró nem itt van. Majd elmentek. A két srác ügyet nem vetve csatlakozott a harmadik társukhoz, majd miután eltűnt az "éterben" a rendőrautó mindhárman elindultak a vasút felé. "Szépen" lefordultak, majd át a vágányokon. Odaszóltam nekik, hogy legyenek szívesek visszafordulni és az átjárót használni. Mindhárman "értelmes fejekkel" rám néztek, majd mint, akik semmit nem hallottak tovább keresztezték a kötött pályát. Ennyit a szép szóról, a rendőri "tájékoztatásról".
Már-már beletörődve a hiábavaló szép szavaknak, jött a nap poénja, mondhatni, már túl a "hab a tortán" kifejezésen, hogy ez már a meggy a tortánk tetején.
"Fotóalanyra" várva (makói tehervonat) a vasútállomás békéscsabai végén lévő "kis sorompónál" jön egy biciklis pár. Aki nem tudná, ez egy elég beláthatatlan átjáró.
Az említett helyszín
Szóval, Rolival állunk, beszélgetünk satöbbi, majd a fiatal pár befordul az átjáróba, a nő nagyon fékez, majd a következő párbeszéd zajlik kettejük között.
"-Nem jó a fékem, nem tudok megállni.
-Nem probléma drágám, a vonaton van, majd az megáll."
Itt elgondolkozva, talán arra jutunk, hogy egy, mondhatni egyszerű, hétköznapi ember nem tudja, milyen a vasúti közlekedés, de az, hogy megáll a vonat?! Mikor? Hogy? Míg a kerékpárral kb. (de inkább maximum) 4-5 méter lehet a féktáv...egy átlagos férfi a biciklijével maximum 100 kg. Eközben a vasúton egy szépen rakott tehervonat, jobb esetben csak pár száz TONNA, de 2000 is lehetne. Ebből következtetve, nem két-három méter lesz a féktáv, hanem két-háromszáz és ezzel még szerintem keveset is mondtam.
Egy oroszországi eset, a tilos jelzésen való átkelésre.
|