Hírek : V. rész - A kisvasutak mozdonyai |
V. rész - A kisvasutak mozdonyai
Airfot 2013.07.15. 12:46
Az AEGV közel 140 km-es vonalhosszával nem tartozott a hazai nagyforgalmú vasútvonalak közé, csak egy keskenynyomtávolságú kisvasút volt, amely azonban az életet, a napi rendszeres utazás és szállítás lehetőségét valósította meg a Tiszántúlon, a Körösök vidéke számára. … A kisvasút hosszú ideig, csaknem 50 éven át magántársaság vasútjaként működött, később államosítása után egy negyedszázadig, mint a MÁV Alföldi Kisvasútja. Ez idő alatt hivatását betöltötte, szolgálta a vidék mezőgazdaságát és lakosait, szállította az uradalmak, a földbirtokosok, a kisparasztok, a szövetkezetek, az állami gazdaságok, az ipari üzemek, a gyárak termékeit, az iskolába és munkába járók ezreit. Háromnegyed évszázad alatt eljárt felette az idő, a gépkocsiközlekedést az 1968-as közlekedési koncepció előnyösebbnek, gazdaságosabbnak minősítette, és a vonalat felbontatta. (Dr. Horváth Ferenc)
Kép: Békéscsaba
Piros: az egykori törzsvonalak
Zöld: az államosítás után hozzáépült vonalak
Kék: csatlakozó, személyforgalmat is lebonyolító gazdasági vasutak
A kisvasutak első erőgépe – a nagyvasúthoz hasonlóan – a gőzmozdony volt. Mivel előbb csak teherszállításra használták a kisvasutat, meg is felelt erre a célra. Amint rátértek a személyszállításra is, gondok jelentkeztek a kismozdonyok körül.
A háromcsatlós keskenyvasúti gőzmozdony
Sármezey Endre főmérnök tervezte meg és készítette el az első gőzmotorkocsit a Ganz és Társa cégnél. Ez az erőgép gazdaságosabbnak bizonyult a gőzmozdonytól és még utasfülke is volt rajta 20 férőhellyel. 6 db nyitott kocsit vagy 3 db zárt kocsit tudott vontatni. 1903 és 1950 között volt forgalomban.
Az AEGV 1. pályaszámú gőzmotormozdony
Később a teherszállításnál is lecserélték a gőzmozdonyokat gőzmotor-mozdonyokra, melyek fordítás nélkül két irányba is tudtak közlekedni. A mozdony két végén az alacsonyabb, az alacsonyabb felépítésű végén volt a szén-, illetve a víztartály. A kisvasutak megszüntetéséig üzemeltek.
Az AEGV 2. pályaszámú sorozatban épült gőzmotorkocsi
A normálnyomtávú vasutakkal egy időben a kisvasútnál is bevezették a benzinmotoros vontatást, csak itt benzin-villanymozdonyokat építettek, melyeket az aradi Weitzer Gépgyár Rt. készített. Az egész mozdonyt lemezszekrénnyel borították. A II. világháborúig üzemelt.
Készítettek benzin-villamos motorkocsit is, melyet városban való közlekedésre használták. Orosházán nem volt ilyen, csak Békéscsabán. Gyakran kicserélték a motorját más típusokra. Később a felépítményt is kicserélték „vasútibb formájúra”. Ezt a típust a háború végéig üzemeltették.
Az AEGV 11. pályaszámú motorkocsi
A háború utáni helyreállítás közben saját építésű mozdonyokat is forgalomba állított a kisvasút. Ez a benzin-villamos motorkocsik továbbfejlesztett változata volt, de dízelmotorral. A mozdony ekkor domborított lemezborítást kapott. Ez volt az utolsónak épített mozdonytípus a kisvasút megszüntetése előtt.
A MÁV AK sajátépítésű, M 496-5001 psz. mozdonya személyvonattal
Az előbb felsorolt mozdonytípusok a békés megyei, köztük az orosházi kisvasutaknál fordultak elő. Ismeretes azonban, hogy az ország más kisvasútjain több féle típust alkalmaztak.
Mozdonytípusok:
gőzmozdonyok /AEGV/ 1-8 sorozat
motormozdonyok /AEGV/ I-V sorozat
gőzmotorkocsik /AEGV/ 1-8 sorozat
motorkocsik /AEGV/ 11-14 sorozat
sajátépítésű /MÁV/ sorozat
utolsó motorok /Mk-48/ 1-12 sorozat
Felújított Mk48-as Kecskeméten
A Kaszaperen kiállított C50-es Orosházán
|